Kategoria(t): Esirukous, Rukous, Yleinen

Se on loppu ny – Nimittäin vihollisen rosvoaminen (+ Mitä tämä käytännössä merkitsee?!)

Huhtikuussa olin esirukousta käsittelevässä tilaisuudessa. Käteeni tarttui kirja The Gatekeeper. Koetin kirjaa lukea, mutta minusta tuntui, että se oli kuin hepreaa. – Selaisin sieltä ja täältä, enkä oikein saanut otetta. Nyt Gatekeeper kaivautui syyssiivouksessa esiin ja luin kirjan puoleen väliin yhdeltä istumalta. Luin kirjaa kuin optikolla olisin saanut uudet silmälasit.

Ahaa… Näin tämä juurikin on.

Kirjan kirjoittaja Dawid Muiwa Adeola rohkaisee astumaan syvään esirukoukseen kylän, kaupungin ja maan puolesta, jossa asumme.

— siunaan sinua runsain määrin ja annan sinulle jälkeläisiä niin paljon, että he ovat kuin taivaan tähdet tai hiekanjyvät meren rannalla, ja sinun jälkeläisesi valloittavat vihollistensa kaupungit.  —  1Moos 22: 17  Vrt. myös englanninkielinen  they will ·capture [L possess] the ·cities [L gates] of their enemies. (he ottavat omakseen vihollistensa kaupungit (portit = vaihtoehtoinen käännös) 1 Moos 22: 17, EXP

Adeola kiinnitti huomion englanninkielisessä käännöksessä esiintyvään sanaan ´gates´, portit, toteamalla, että portit (ja siten myös kaupungit) ovat vihollisen vallassa siihen asti, kun ne on vallattu takaisin.
Aikamme kristillisyyden ongelma on, että olemme luopuneet vaikutuspiiristämme ja vaikutusvallastamme vihollisen eduksi. Jumalan voittavasta valtakunnasta on tullut perääntyvä valtakunta.
Erityisesti Suomessa olen törmännyt elämän- ja maailmanmenoa kauhistelevaan mielialaan:

Maailma on paha ja yhä pahenee. Kunpa Jumala pian ottaisi omansa pois.

Periaatteessa hyvältä ja hurskaalta kuulostava rukous, … MUTTA onko se Jumalan mielen mukainen, uskallan olla hiukan eri mieltä… Olisiko sittenkin parempi rukoilla esimerkiksi, että

  • Jumala käyttäisi minua Hänen Valtakuntansa etenemisessä
  • Jumala lähettäisi työmiehiä elonleikkuuseen
  • Valtakunnan evankeliumi tulisi julistetuksi kaikille kansoille
  • Ihmiset evankeliumin kuultuaan ottaisivat Sanan vastaan ja kääntyisivät pysyvästi pahuudesta pyhyyteen

Tämä elämäntyyli (lifestyle) ei ole eristäytymistä, vaan sitä, että ”sisällymme” (involve) maailmaan. Dawid Muiwa Adeola The Gatekeeper

  • Jeesus ei rukoillut, että Isä ottaisi meidät pois maailmasta, vaan että Isä varjelisi meidät pahasta.
  • Jeesus vertasi Valtakunnan lapsia siemeneen, joka kylvetään maailman peltoon.

Muun muassa seuraavat asiat ovat edistäneet tilannetta, että ”maata on paljon valtaamatta” – tai vihollinen on tullut porteillemme tai jopa porteista sisään

  • Väärinymmärryksemme siitä, että meidän täytyy eristäytyä maailmasta
  • Maailman jättäminen kohtuullisen suosiolla meille vieraiden, jopa pahojen, asioiden valtaan
  • Mukavuudenhalumme ts. kun kohtaamme eriäviä mielipiteitä tai suoranaista vihaa, pistämme suun suppuun ja peräännymme

Tästä luonnollinen seuraus on, että asioistamme päättävät ihmiset, joilla on uskostamme kumpuavista arvoista poikkeavat arvot. Tästä on seurannut se, että myös tehdyt päätökset ovat erilaisia kuin ne, mitä itse tekisimme. Tämä pätee myös muun muassa talouteen, mediaan ja koulutukseen.

Olemme epäonnistuneet pitämään asemamme – ja selvästikin myös menettäneet maaperää.Dawid Muiwa Adeola The Gatekeeper

Adeola muistuttaa kirjassaan siitä, mikä on mullistanut yhteiskuntaa joka kerta, kun laajamittainen herätys on tullut:

Mitä tapahtuu, kun hallituksessa, eduskunnassa, koulutuksessa tai liike-elämässä työskentelevistä ihmisistä tulee Jeesuksen opetuslapsia? He alkavat toimia Jumalan valtakunnan arvojen ja periaatteiden mukaisesti. Dawid Muiwa Adeola The Gatekeeper

Adeola tekee painokkaasti pesäeroa ns. valtateologiaan (dominion), jossa Jumala-johtoisuus viedään äärimmilleen ajatellen, että kristityt hallitsevat kaikkien muiden yläpuolella. (Tähän pelkoon olen omalla ja toistenkin kohdalla törmännyt erityisesti, jos/kun hengellisessä kentässä on nk. tullut takkiin…):

Se että otamme paikkamme ”porteissa” ei ole valtateologiaa. Se on kulkemista Jumalan lupauksissa.

Adeola kutsuu kristittyjä – joilla on erilaiset lahjat, tehtävät ja toimialueet – toimimaan yhteistyössä.
The Gatekeeperistä löysin myös sanan, jota on käytetty väärin – irrotettuna asiayhteydestään ja/tai painotettu yksipuolisesti:

Mutta teidän ei pidä ryhtyä taisteluun. Jääkää vain paikoillenne ja katselkaa, millaisen avun Herra teille antaa. Juudan ja Jerusalemin asukkaat, älkää säikähtäkö älkääkä pelätkö, vaan lähtekää huomenna heitä vastaan! Herra on teidän kanssanne. 2 Aik. 20: 17

Kuulemani perusteella on keskitytty jakeen alkuosaan: Jääkää vain paikoillenne ja katselkaa, millaisen avun Herra antaa… kun kohta jatkuu: … älkää säikähtäkö älkääkä pelätkö, vaan lähtekää huomenna heitä vastaan! Herra on teidän kanssanne.

Kysymys oli – ei suinkaan passiivisesta odottamisesta, että Herra tekee kaiken – vaan toimimisesta Herran johdatuksessa ja aikataulussa.
Seuraavista jakeista voimme huomata, miten kuningas Joosafat reagoi Jumalan Sanaan: Hän kiitti ja ylisti voitosta – ja johti kansansakin tekemään niin.
On todellakin kaksi eri asiaa taistella voitosta käsin tai taistella, jotta saavuttaisi itse voiton. Jeesus on jo voittanut. Asemamme on Hänen voitossaan.
… ja on kaksi eri asiaa omistaa Jumalan lupaus pistämättä rikkaa ristiin kuin toimia lupauksen varassa ja Jumalan antamien ohjeiden/viisauden varassa. Uskon lisäksi meidän on myös toimittava.

Sielunvihollisella ei ole aiettakaan päästää irti siitä, minkä on vohkinut, vain siten, että nätisti pyydämme. Dawid Muiwa Adeola The Gatekeeper

Seurakunnan strategiasta on voinut tulla seurakunnan tragedia:

Silloin kun seurakunta ei enää toimi siinä voimassa, jonka näemme Apostolien teoissa, se on menettänyt kykynsä ja voimansa voittaa takaisin loput portit. Dawid Muiwa Adeola The Gatekeeper

Toimikoon tämä herätyshuutona:

Se on loppu ny!
Nimittäin vihollisen jatkuva rosvoaminen ja ryöstäminen elämänpiirissäni, kylässäni, kaupungissani, kansassani.

Mainokset

Tekijä:

pastori, valokuvaaja, sisällöntuottaja - pastor, photographer, content manager

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s