Kategoria(t): Rukous, Yleinen

Vinkkejä rukoukseen

Rukoile uskontäyteisesti

Sen sijaan, että rukouksessasi ”toistat vikalistaa”, rukoile Jumalaa, joka herätti Jeesuksen Kristuksen kuolleista. Sama Jumala voi tehdä inhimillisesti mahdottomia asioita elämässäsi.

Puhu Hänelle ja pyydä Häntä näyttämään, miten suuri Hän tosiasiassa on. Kysymys ei ole niinkään siitä, että saisit Hänet liikkumaan, vaan siitä, että alat kuulla Hänen äänensä ratkaisuksi ongelmiin. Viral Believer

Rukoile ja toimi johdonmukaisesti

Jos kuitenkin joltakulta teistä puuttuu viisautta, pyytäköön sitä Jumalalta. Hän on saava pyytämänsä, sillä Jumala antaa auliisti kaikille, ketään soimaamatta. Mutta pyytäköön uskossa, lainkaan epäilemättä. Joka epäilee, on kuin meren aalto, jota tuuli ajaa sinne tänne. Älköön sellainen luulko saavansa Herralta mitään, kahtaalle horjuva ihminen, epävakaa kaikessa mitä tekee. Jaak. 1: 5-8

Toimimme epäjohdonmukaisesti, jos

  • pyydämme Jumalalta yhtenä päivänä yhtä ja toista toisena
  • pyydämme Jumalalta asiaan ratkaisua ja kerromme kaverille, että asiaan ei ole ratkaisua.

Aina Jumala ei vastaa meille myönteisesti, mutta aina Hän vastaa. Siihen asti meidän tulee rukoilla.

Rukoile rohkeasti

— meillä on täysi oikeus astua sisälle kaikkeinpyhimpään, koska Jeesus on uhrannut verensä ja näin avannut meille uuden, elämään vievän tien, joka kulkee väliverhon — hänen ruumiinsa — kautta. Meillä on suuri ylipappi, jonka haltuun on uskottu Jumalan koko huone. Hepr. 10: 19-21

Heprealaiskirjeen kirjoittaja jatkaa kehotuksilla, joiden perusta on siinä, mitä Jeesus on puolestamme tehnyt:

  • Astukaamme sen tähden Jumalan eteen vilpittömin sydämin ja varmoina uskossamme, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä. 
  • Pysykäämme horjumatta tunnustuksessa ja toivossa, sillä hän, joka on antanut meille lupauksensa, on luotettava.
  • Pitäkäämme huolta toinen toisestamme ja kannustakaamme toisiamme rakkauteen ja hyviin tekoihin.

Paavali kuvaa kirjeessään efesolaisille asiaa seuraavasti:

Kristuksen omina ja Häneen uskoen voimme rohkeasti ja luottavaisina lähestyä Jumalaa. Ef. 3: 20

παρρησια [parrhesia], jota käytetään rohkeudesta tarkoittaa muun muassa ´puhumisen vapautta´ ja esimerkiksi sitä, että ´ei tarvitse odottaa vuoroaan, että pääsee puheille/puhumaan´. Se on myös puhumista ´avoimesti, mitään salaamatta, kiertelemättä´. Se tarkoittaa myös ´ilman vertailua´. Niin, ja ennen muuta tarkoittaa ´vapaata, pelotonta luottamusta, ilontäyteistä rohkeutta ja luottamusta.

Rukoile rakkaudesta käsin

Meitä ei ole kutsuttu kostoon ja tuomioon. Tuomion ja koston – jos sellainen on tarpeen – toimittaa Jumala. – Tässä on hahmotettava ero asioiden arvioimiseen ja vääryyteen puuttumiseen, jotka taasen ovat velvollisuuksiamme, silloin kun niitä havaitsemme.

Meidän ensisijainen tehtävämme on koettaa saada ihminen sovintoon Jumalan ja ihmisten kanssa. Tähän tulisi tähdätä myös rukouksemme.

Rukoile rehellisesti

Jumala tietää, millaista tekoa me olemme. Siksi voimme lähestyä Häntä rehellisesti. Meidän ei tarvitse vakuuttaa Häntä hengellisyydellämme, raamatullisuudellamme tai millään muullakaan asialla. Hän tietää. Siksi voit puhua Hänelle niin kuin asia on.

Kun olet Jumalalle rehellinen, Hän pystyy puhumaan sinulle suoraan käsillä olevista asioista ilman, että Hänen täytyy taistella ympärillesi rakentamiasi ylihengellisiä muureja vastaan. – Viral Believer

 Tunteet ovat sallittuja

Jumala loi meille tunteet. Siksi voimme rukoilla tunteillamme. Meidän ei tarvitse tai pidä kytkeä tunteitamme pois päältä.

Rukous on ”meidän näköinen” matka

Rukous on matka. Rukous on suhde. Rukouksesta saa muodostua meidän ja Jumalan välisen suhteen näköinen, persoonallinen.

Mainokset

Tekijä:

pastori, valokuvaaja, sisällöntuottaja - pastor, photographer, content manager

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s